De crisis is achteraf vaak een zegen

fotoNever waste a good crisis is een veel gebezigde uitspraak de laatste jaren. Maar mensen die er middenin zitten, gruwen ervan en verzetten zich met hand en tand tegen de veranderingen die een crisis teweegbrengen. Toch blijkt de crisis achteraf vaak een zegen, zoals blijkt uit een vorige week verschenen boek ‘Van Start-ups tot Striphelden, innovaties in ontwikkelingssamenwerking’ dat ik mede schreef.

Als er reorganisaties aankomen of de doem van bezuinigingen boven een organisatie hangt, wordt de status quo zwaar verdedigd. Dat is in het bedrijfsleven zo en het is zo in andere sectoren in de samenleving, zoals Kunst en Cultuur en Media.

Ook ontwikkelingsorganisaties liepen de afgelopen jaren te hoop tegen de forse bezuinigingen die het gevolg waren van de crisis. Meer dan 40 jaar lang waren de overheidssubsidies voor Ontwikkelingssamenwerking, die waren gekoppeld aan ons bruto nationaal product, gestegen. En daar profiteerden ook de hulporganisaties van. Minder subsidie was voor organisaties die de ellende van de wereld als speelveld hebben, geen optie. Toch moesten ook zij uiteindelijk door de zure appel heen bijten.

Des te op merkelijker is het om te zien hoeveel er zo’n twee, drie jaar later gaande is bij ontwikkelingsorganisaties. Innovatie is niet langer een buzzword. Veel organisaties zijn de knop aan het omdraaien. Dat merkten wij de afgelopen maanden toen ik samen met journalist Menno Bosma, en op verzoek van de brancheorganisatie Partos, werkten aan  ‘Van start-ups tot striphelden’. Organisaties voegen zich niet alleen naar de nieuwe werkelijkheid, ze proberen daar ook hun nieuwe rol in te vinden.

Net als in de sector Kunst en Cultuur blijkt, nu het stof van de bezuinigingen wat is neergedaald, dat in ontwikkelingssamenwerking de crisis als een zegen wordt beschouwd. Of op zijn minst als nuttig wordt ervaren omdat het iets nieuws in gang heeft gezet. Dat concluderen bijna alle personen die wij voor ons boek spraken. Hoe pijnlijk het ook is voor mensen die hun baan verliezen, maar het oude systeem zat op slot en had een doorbraak nodig. En daar bloeien nu mooie nieuwe initiatieven uit op.

*) Het boek ‘Van start-ups tot striphelden, innovaties in ontwikkelingssamenwerking’ kun je bestellen via LM Publishers. Het boek kost € 10,-, exclusief verzendkosten.

Social Share

Related Posts

Leave a reply