Ik heb de toekomst gezien; in een dorp in Sudan

2014 01 - Village - White Nile

Half januari zag ik een video over kinderen die opgroeien in een arm en geïsoleerd dorp in de droge Sahelregio in Soedan. Geen onderwijs, geen gezondheidszorg, een paar geiten en hutten, en dat is het. En toch zag ik daar de toekomst van ons onderwijs.

 

De Indiase wetenschapper Sugata Mitra heeft met onderzoek bewezen dat kinderen heel goed kunnen leren zonder onderwijzer en met alleen een computer. Hij spreekt van zelforganiserende leeromgevingen.

In Soedan bedacht Dr Badri, verbonden aan de Ahfad University for Women in Khartoum, eenzelfde innovatief idee. Dr Badri liep rond met de vraag: ‘Hoe kun je ervoor zorgen dat 1,7 miljoen kinderen in Soedan die geen toegang hebben tot het basisonderwijs en leven in dorpen zonder schoolgebouwen en zonder docenten, toch kunnen leren?’

Het antwoord: stuur ze een computer en laat ze via een game spelend leren.

Bizar idee
Je ziet het voor je: kinderen in een hut in de woestijn met een moderne computer op schoot games spelend. Een bizar plan. Maar toch zijn dat vaak de meest innovatieve en patroon doorbrekende ideeën.

Eigenlijk, als je het afzet tegen de kosten en de logistiek van het bouwen van scholen in al die dorpen en het opleiden en sturen van al die docenten, is het ook weer heel simpel.

Maar goed, ga er maar aanstaan. De uitdaging werd opgepakt door een paar partijen in Soedan en Nederland.

Ze slaan met rekenen in een jaar tijd gemiddeld een jaar over!

En ook daar zie je de toekomst: een crossborder, crosssectorale samenstelling van een groep mensen die in het plan geloofden en aan de slag gingen: de non-profit organisatie War Child, kennisinstituut TNO, game-bedrijf Flavour werken samen met een Soedanese universiteit en het Soedanese ministerie van Onderwijs het idee uit. Unicef en het ministerie van Buitenlandse Zaken dragen bij, onderzoekers meten de resultaten objectief en enkele enthousiaste juffrouwen uit het basisonderwijs uit Nederland helpen met de beoordeling van de lesmethode.

Eigen winkeltje
Er kwam een pilot in drie dorpen in het noorden van Sudan. En wat blijkt? Na zes weken waren er al significante resultaten. In slechts 45 minuten per dag, 5 dagen per week en zittend op de grond met een laptop voor zich, maken de kinderen spelenderwijs enorme sprongen.

Hulp krijgen zij door middel van een begeleider en instructievideo’s – dezelfde how to video’s waarop mijn zoon leert goochelen en ik de siflon in mijn gootsteenkastje in elkaar leer zetten.

In hun eigen virtuele winkeltje met tomaten, wortels en aubergines leren de kinderen heel basaal van 1 tot en met 20 tellen, optellen en aftrekken. Ze slaan met rekenen in een jaar tijd gemiddeld een jaar over! Dus van groep 3 naar groep 5 zeg maar. Sommigen hadden in die zes weken 15.000 vragen beantwoord!

En niet in cijfers te meten, maar wel op de video te zien: vrolijke gezichten, kinderen die blij zijn dat ze kunnen leren en ouders die glimmen van trots en al dromen van de universiteit….

School? Saai!
Nu naar mijn zoon in Nederland! Die wil z’n bed niet uitkomen vanwege die saaie school. Stil zitten, een uur luisteren naar een docent, hij vindt het allemaal dodelijk vervelend. Wat wil hij wel? Gamen! Dat kan hij 24 uur per dag. Maar dat staan zijn ouders niet toe.

Dus als we de twee combineren? Her en der zijn er al van die onderwijsmethoden, maar het is nog mondjesmaat.

En dat gebeurt dus in Soedan, zij het op een nog zeer kleine schaal. Op dit moment worden twee vervolgjaren van het onderwijs voor de kinderen ontwikkeld volgens het Soedanese onderwijscurriculum. Er moeten nog heel veel hobbels overwonnen worden om dit duurzaam te maken en het op te schalen naar heel Soedan en andere landen, maar dat ik de toekomst heb gezien is onmisbaar.

Je hebt immers niet veel fantasie nodig om te bedenken dat die kinderen dadelijk op hun laptop of tablet steeds de laatste versies van hun les of jaargang uploaden en spelenderwijs levels (klassen) hoger komen. Zo ‘kikkerspringen’ Soedanese kinderen de toekomst in.

Social Share

Related Posts

Leave a reply