Innovatie is een kwestie van lange adem

running the marathon

Zonder oefenen kom je er niet.
Image courtesy of Sura Nualpradid/FreeDigitalPhotos.net

Er zijn maar weinig organisaties die innovatie werkelijk tot hun kernwaarde maken. Dat vereist namelijk een lange adem. Met vijf tips om direct te starten.

Veel organisaties die ik spreek doen er (nog) niets aan of doen innovatie ‘erbij’. In het beste geval is er iemand aangesteld als innovatiemanager en die mag het dan verder uitzoeken.

Ik geloof dat innovatie uiteindelijk gaat om een verandering van de organisatiecultuur, een van de moeilijkste zaken om te veranderen. Dat kan je er niet even bij doen. Daar moet je permanent aan werken en een lange adem voor hebben.

Om te experimenteren en te leren, om creatiever te gaan denken, om anders (en soms helemaal niet) te managen, om gebruik te maken van alle kennis en ideeën van de medewerkers, om los te laten zoals er altijd is gewerkt.

Creativiteit
Maar je moet er wel morgen mee aan de slag. Afwachten is geen optie meer. Als de wereld om je heen razendsnel verandert, dan brengt ‘blijven-doen-wat-je-altijd-deed’ en ‘denken-zoals-je-altijd-dacht’ je niet verder. Dan word je alleen nog beter in iets wat dadelijk niet meer ter zake doet.

Dat geldt ook voor creativiteit, de noodzakelijke grondstof voor innovatie. Ik las onlangs dat 85 procent van ons gedrag ‘geleerd gedrag’ is. Waarom nemen we geen tijd om het creatieve denken te leren?

Het is net als met opbouwen van spierkracht of met het lopen van een marathon. Zonder oefening kom je er niet.

Er zijn mensen die zeggen dat ze niet creatief zijn. Maar die hebben het gewoon niet systematisch geprobeerd of krijgen er de ruimte niet voor. Want creatieve ideeën komen niet als bliksemschichten uit de hemel vallen.

Brainlabs
Iedereen kan anders leren kijken en denken, te beginnen op het terrein waar hij of zij deskundig is. We moeten af van het idee dat de geniale invallen komen van de directie of het MT. Met kleine stappen is ieders geest te stretchen. En hoe meer denkkracht, hoe beter.

Het is net als met het opbouwen van spierkracht of met het lopen van een marathon. Zonder oefening kom je er niet. Daarom moet ook creativiteit systematischer worden aangepakt dan een brainstorm tussen door. Er zijn tegenwoordig tal van sessies (met creatieve namen!) die veel verder gaan dan dat: brainlabs, painstorms, hackathons, inspiratiesessies, worldcafes etc.

Welk probleem los je op?
Maar ja, dat vereist dus wel tijd, ruimte én vertrouwen dat ook de medewerkers die onderaan de structuurhark van een organisatie hangen, zinvolle ideeën kunnen hebben. En een omgeving die de innovatie ondersteunt en voedt: openheid, positieve feedback in plaats van bestraffen, enthousiasmeren, geduld hebben.

Maar ook: een helder kader neerleggen zodat je weet welk probleem je met elkaar gaat oplossen. Anders wordt het innoveren om te innoveren, en dat is de dood in de pot.

Na de creatieve fase ben je er nog niet. Of beter: dan begint het moeilijke werk pas. Want de beste ideeën moeten worden omgezet in prototypes. Die ga je als product of dienst (inclusief de aannames die je daarover hebt) in de praktijk testen: werkt het zoals we dachten dat het zou werken; reageren mensen zoals we dachten dat ze zouden reageren?

Wie zijn organisatie wil voorbereiden op de toekomst moet morgen starten en weten dat hij niet overmorgen klaar is.

Vijf tips om direct aan de slag te gaan:

-1- formuleer met elkaar wat het centrale probleem (of problemen) is dat je met jouw organisatie wilt oplossen;
-2- stel een team koplopers samen: creatieve mensen van verschillende afdelingen van de organisatie;
-3- betrek er mensen van buiten bij voor het noodzakelijke ‘out of the (organisatie)box’-denken;
-4- communiceer er permanent over in de organisatie en betrek iedereen erbij. Wees eerlijk en zeg dat je nog niet weet waar je eindigt (hoe lastig ook, maar innovatie is een onzeker proces met een onzekere uitkomst). Zie het als een gezamenlijk leerproces, waar de medewerkers zelf eigenaar van zullen moeten worden. Stel het experimenteren en leren centraal en maak daar ruimte en tijd voor vrij;
-5- vier je successen en maak het een beetje leuk!

Social Share

Related Posts

Leave a reply